عوارض سیگار کشیدن | عوارض سیگار بر ریه ها ، مغز و قلب
نوشته شده توسط : ذهن نو

 

همه افراد تا به حال در مورد عوارض سیگار کشیدن چیزهایی شنیده‌اند. اما بسیاری از افراد هستند که همچنان در مورد اینکه واقعا سیگار می‌تواند به سلامت بدن آسیب برساند شک و تردید دارند. از جمله عللی که در این شک و تردید نقش دارد، می‌توان به تبلیغ گسترده سیگار در صنعت سینما و نمایش الگوهای جهانی که با وجود استعمال سیگار از سلامت برخوردارند اشاره کرد. با این حال مطالعه روی عموم مردم و بررسی بیمارانی که سالانه جان خود را در پی استفاده از سیگار از دست می‌دهند چیز دیگری را نشان می‌دهد. در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم از دید محققان و با استناد به پژوهش‌های علمی عوارض سیگار کشیدن را بررسی کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو خدمات 

 

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

 

مشاوره تلفنی - مشاوره تلفنی خانواده - مشاوره تلفنی ازدواج - مشاوره تلفنی خیانت - مشاوره تلفنی کودک - مشاوره تلفنی جنسی - مشاوره تلفنی ترک اعتیاد - مشاوره شغلی تلفنی - مشاوره تلفنی تحصیلی - مشاوره حضوری - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خیانت - مشاوره کودک - مشاوره جنسی - مشاوره ترک اعتیاد - مشاوره شغلیمشاوره تحصیلی

از جمله مهمترین موضوعاتی که شما باید بر روی آن ها 

ترک تریاک - ترک متادون - ماده مخدر گل - ترک ترامادول - تربیت کودک - تست اعتیاد - ترک اعتیاد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگی - علائم افسردگی - روانشناسی کودک - ملاک انتخاب همسر 

 

 

منبع:

عوارض سیگار کشیدن

 عوارض سیگار بر ریه ها ، مغز و قلب

 

بیشتر بخوانید : جایگزین سیگار | به جای سیگار چه کارها یا عادتی را انجام دهیم؟

عوارض سیگار کشیدن | سیگار و انواع مشکلات مرتبط با سلامتی

نتایج مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض انواع بیماری‌ها قرار دارند. از جمله شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه اشاره کرد. به طور دقیق‌تر باید گفت افراد سیگاری 2 تا 4 برابر بیشتر از سایر افراد به بیماری قلبی و سکته مغزی مبتلا می‌شوند. همچنین مردان سیگاری 25 برابر و زنان 7 برابر بیشتر در معرض سرطان ریه قرار دارند. در ادامه به توضیح بیشتری در مورد ارتباط هرکدام از این مشکلات با سیگار کشیدن پرداخته‌ایم.

1- ارتباط سیگار کشیدن با بیماری های قلبی عروقی

برخی افراد فکر می‌کنند تنها کسانی که در طول روز تعداد نخ زیادی سیگار مصرف می‌کنند به مشکلات قلبی مبتلا می‌شوند اما بررسی‌ها نشان می‌دهند بروز علائمی از بیماری‌های قلبی حتی در کسانی که روزانه کمتر از 5 نخ سیگار می‌کشند نیز دیده می‌شود. چرا که سیگار به عروق خونی آسیب رسانده، دیواره آن را ضخیم کرده و باعث نازک شدن رگ‌های خونی می‌شود. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا فشار خون بالا رفته و تعداد ضربان قلب شما نیز افزایش یابد. در این شرایط احتمال تشکیل لخته‌های خونی تا حد زیادی وجود دارد. اگر لخته خونی در مغز تشکیل شود و جریان خون در مغز را مسدود کند در نهایت سکته مغزی اتفاق می‌افتد.

2- عوارض سیگار کشیدن | ارتباط سیگار کشیدن با بیماری های تنفسی

سیگار کشیدن با آسیب رساندن به مجاری تنفسی و کیسه‌های هوایی موجود در ریه می‌تواند باعث بیماری‌های تنفسی شود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به آمفیزم و برونشیت مزمن اشاره کرد. همچنین سیگار کشیدن تا حد زیادی احتمال بروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها اگر شما به مشکلاتی نظیر آسم مبتلا باشید سیگار کشیدن می‌تواند تعداد دفعات بروز حمله تنفسی را افزایش دهد.

3- ارتباط سیگار با بروز انواع سرطان

سیگار کشیدن تنها با سرطان ریه ارتباط ندارد بلکه می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن منجر به گسترش سلول‌های سرطانی شود. مطالعات آماری در کشورهایی نظیر آمریکا نشان می‌دهد که از هر 3 نفر که از سرطان فوت می‌کنند یکی از آن‌ها سیگاری است. از جمله سرطان‌هایی که ارتباط زیادی با سیگار کشیدن دارند می‌توان به سرطان دهان، حنجره، ریه، نای، کلیه، معده، دهانه رحم، روده و پانکراس اشاره کرد.

تماس با مشاور

4- ارتباط سیگار کشیدن با باروری

مطالعات بیانگر این هستند که سیگار کشیدن بر اسپرم مردان تاثیر گذاشته و در نتیجه قدرت باروری را کاهش می‌دهد. همچنین بروز مشکلاتی نظیر سقط جنین و نقایص مادرزادی نیز تحت تاثیر این عامل قرار دارند. بسیار اهمیت دارد که مادران در طول بارداری مصرف سیگار را کنار بگذارند یا تا حد امکان آن را محدود کنند. چراکه استعمال دخانیات سلامت کودک را نیز تهدید کرده و خطر زایمان زودرس، مرده زایی، حاملگی خارج از رحم و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌دهد.

5- سایر عوارض سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به طور کلی تهدیدی برای سلامت عمومی بدن محسوب می‌شود و می‌تواند عملکرد هر ناحیه‌ای را با اختلال مواجه کند.از جمله دیگر عوارض سیگار کشیدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بروز تغییراتی در ظاهر نظیر زرد شدن دندان‌ها و تیره شدن پوست

– ضعیف شدن استخوان‌ها در زنان و بالا رفتن احتمال پوکی استخوان

– افزایش خطر ابتلا به آب مروارید

– افزایش 30 تا 40 درصدی احتمال بروز دیابت نوع 2

– کاهش عملکرد سیستم ایمنی

– بروز آرتریت روماتوئید

برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

عوارض سیگار کشیدن | رابطه سیگار و مرگ

مطالعات انجام شده در ایالات متحده امریکا نشان می‌دهد در این کشور سالیانه بیش از 48 هزار نفر جان خود را در اثر استفاده از سیگار از دست می‌دهند. این آمار بیانگر این نکته است که از هر 5 نفری که جان خود را از دست می‌دهند یکی از آن‌ها به خاطر عوارض ناشی از سیگار کشیدن فوت کرده است. جالب است بدانید آمار مرگ و میر ناشی از سیگار از آمار مرگ در اثر ابتلا به ویروس HIV، مصرف الکل وتصادفات بیشتر است. همچنین داده‌های پژوهشی نشان می‌دهند که تلفات ناشی از مصرف سیگار 10 برابر از کشته‌های کل جنگ‌های آمریکا بیشتر است!

مطالعات تخصصی‌تر حاکی از این هستند که 90 درصد افرادی که سالانه در اثر سرطان ریه فوت می‌کنند سیگاری بوده‌اند. این بدان معناست که از هر 10 نفر که در اثر سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند 9 نفر آن‌ها تجربه سیگار کشیدن دارند. همچنین 80 درصد افرادی که سالیانه در اثر انسداد ریوی مزمن فوت می‌کنند نیز کسانی هستند که سیگار می‌کشند.

 

بیشتر بخوانید : ترک سیگار | بهترین اقدامات برای ترک سیگار

دانستنی‌های جالب در مورد مزایای ترک سیگار

به محض اینکه شما سیگار را کنار می‌گذارید اثرات مثبت بر سلامت کلی بدنتان آغاز می‌شود. از جمله این اثرات باید به موارد زیر اشاره کرد:

– تنها با گذشت 1 سال از ترک سیگار خطر حمله قلبی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

– در بازه زمانی 2 تا 5 سال بعد از ترک سیگار احتمال بروز سکته مغزی همانند افراد غیر سیگاری خواهد شد.

– پس از ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری و مثانه در عرض 5 سال نصف خواهد شد.

– 10 سال پس از ترک سیگار خطر مرگ ناشی از سرطان ریه به نصف می‌رسد.

برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای ترک سیگار باید از کجا شروع کنیم؟

شما می‌توانید در قدم اول از یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد مشاوره گرفته و بر اساس نیازها و شرایط جسمانی خود یک برنامه ترک مناسب دریافت نمایید.

 

شماره تماس ذهن نو

منبع:

عوارض سیگار کشیدن

 عوارض سیگار بر ریه ها ، مغز و قلب

 

 





:: برچسب‌ها: عوارض سیگار کشیدن | عوارض سیگار بر ریه ها ، مغز و قلب ,
:: بازدید از این مطلب : 619
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: